Czy kuchnia zastąpi samochody i fabryki – czyli jaka przyszłość czeka kuchnię?

Czy kuchnia to tylko pomieszczenie do gotowania i  nie można się w niej pokazać? Ta teza od dawna przestała określać rolę kuchni. W kuchni toczy się życie. W kuchni małżonkowie prowadzą poważne rozmowy, a dzieci opowiadają rodzicom co działo się w szkole, w kuchni odbywają się najlepsze imprezy.

Jak obwieścił w styczniu 2015 roku „Die Welt”, „kuchnia stała się niemieckim nowym Porsche”, czyli atrybutem statusu społecznego. Kuchnia, a nie restauracja czy bar, jest miejscem w którym urządza się teraz przyjęcia. Prognozy Arbeitsgemeinschaft Die Moderne Küche wskazują, że coraz więcej kuchni będzie kuchniami otwartymi na pokój dzienny. Dotyczy to nie tylko nowo budowanych mieszkań, ale również mieszkań remontowanych.

Średnia cena kuchni kupowanej w Niemczech w 2014 roku wyniosła 6.281 euro i była o 14% wyższa niż 4 lata wcześniej. Wynika to z tego, że znacząco rośnie rynek kuchni, ale tylko w wyższych segmentach. W przedziale cenowym 10.000-20.000 euro wzrost w 2014 roku wyniósł 12%, a w przedziale powyżej 20.000 euro rynek wzrósł w tym okresie o 30%. W kuchniach poniżej 5.000 euro rynek odnotował spadki.

Tymczasem w Polsce według szacunkowych obliczeń B+R Studio wartość rynku mebli kuchennych w 2014 r. oscylowała w przedziale 839 a 1 351 mln zł. W segmencie cenowym kuchni powyżej 10.000 zł potencjał został oszacowany na 11-12 tys. kompletów rocznie, a w segmencie od 5 do 10 tys. zł na 53 tys. kompletów. Na rok 2016 B+R Studio szacuje wartość rynku mebli kuchennych w Polsce na 958 mln zł, podczas gdy na 2015 było to 984 mln zł. Tylko 10% transakcji zakupu mebli kuchennych w Polsce odbywa się w salonie meblowym, w którym klient może liczyć na profesjonalną obsługę, w tym projekt i doradztwo. Specyfiką polskiego rynku jest to, że aż 51 % zakupów kuchni odbywa się bezpośrednio u stolarza, a więc nie jest kuchniami markowymi. 22% zakupów kuchni kupuje się w wielkopowierzchniowym lub sieciowym salonie wyposażenia wnętrz.

 

A jakie są prognozy dla świata na kolejne 10 lat. Jak będzie wyglądała kuchnia w roku 2025? Badania w tym kierunku przeprowadziły wspólnie: Uniwersytet w Lund w Szwecji, Uniwersytet Techniczny w Eindhoven w Holandii, firma konsultingowa IDEO oraz IKEA. Jakie są prognozy wynikające z tych badań?

Nastąpi postęp urbanizacji. W 2025 roku ponad 60 % populacji światowej będzie żyło w miastach. Największe metropolie nadal będą się dynamicznie rozwijały, ale dołączą do nich miasta średniej wielkości o populacji powyżej 500.000 mieszkańców. Mieszkania staną się coraz mniejsze, a ich koszty wzrosną. Ponieważ społeczeństwa będą starcze i będziemy mieli mniej dzieci, pojawi się trend w kierunku mniejszej liczby osób w mieszkaniu. Praca w domu będzie  powszechnym standardem. Coraz mniej ludzi będzie godzić się na spędzanie czasu w korkach, tym bardziej, że koszty transportu wzrosną. Większość kuchni to będą  kuchnie otwarte na pokój dzienny, które zarazem staną się pomieszczeniami multifunkcyjnymi. Będą wykorzystywane nie tylko do gotowania, jako miejsca spotkań, ale również do pracy zarobkowej. Staną się miejscem naszej produktywności, domowymi fabrykami czy biurami. Tradycyjne rzemiosła powrócą do łask, ponieważ po okresie dominacji zglobalizowanych, homogenicznych produktów, potrzeba wyróżnienia się i posiadania czegoś tylko dla siebie zyska na znaczeniu. Hand made stanie się trendy. Możemy wyobrazić sobie, że kuchnia połączona z salonem będzie takim warsztatem w którym ktoś będzie wykonywał swoje drobne rzemiosło, sprzedając jego produkty przez internet. Lokalność, zaangażowanie społeczne, ale również natura i powrót do korzeni staną się wartościami, które wyznawane będą przez wiele osób. Szokującą prognozą, przynajmniej dla nas Polaków, może być to, że trend indywidualizmu będzie w odwrocie. Oddzielne rodziny będą mieszkały swoim życiem pod wspólnym dachem, ale kuchnia pozostanie sercem domu, miejscem, w którym będziemy się spotykali na wspólnym posiłku albo po to, żeby się poznać. Spadnie potrzeba posiadania, wystarczy mieć dostęp, bo własność to obowiązki na które coraz mniej osób się zdecyduje. Modułowość będzie ważną cechą produktów, która ułatwi ich mobilność.

Porównując obecną sytuację w Polsce, z tym co dzieję się obecnie za naszą zachodnią granicą oraz z prognozami dla świata możemy być pewni, że kuchnia będzie miała do odegrania coraz większą rolę w naszym życiu, ale musimy się przygotować na ewolucję jej kształtu i funkcji.

Zapisz się do naszego
Newslettera i badź
zawsze na bieżąco!