Kuchnia przyszłości

Kuchnia przyszłości
Teraźniejszość tworzy wartości, dzięki którym przyszłość może zaistnieć a przyszłość wskazuje strategiczne kierunki i nowe możliwości. Musimy patrzeć na jedno i drugie w celu optymalizacji drogi do sukcesu i znaleźć równowagę pomiędzy myśleniem o teraźniejszości i przyszłości.

Kuchnia_przyszlosci

Kuchnia_przyszlosci
Powyższe hasła w skrócie opisują trendy za którymi podąża świat 2017 roku. Otoczenie polityczne w którym żyjemy charakteryzuje się dużą zmiennością i niepewnością. Zwiększają się podziały społeczne, popularność zyskują radykalne ruchy narodowe, które są  odpowiedzią na fale imigracyjne i terroryzm. Otoczenie gospodarcze pokazuje nam, że społeczeństwa są zmęczone liberalnym  kapitalizmem i do głosu dochodzi ekonomia szczęścia, a model skandynawski staje się coraz bardziej popularny. W Polsce przykładem są obecne rządy ze swoim programem „Rodzina 500+”.


Kuchnia_przyszlosci 
Jednocześnie kluczowego znaczenia nabiera innowacyjność,  która została wpisana w strategię rozwoju gospodarki w Polsce, a w Europie mówi się o olbrzymiej roli designu jako czynnika napędzającego innowacje. Innowacje napędzane przez design, to innowacje radykalne, polegające często na zmianie znaczenia produktów i usług. Pozwalają one firmom wypłynąć na tzw.  błękitny ocean, na którym konkurencja staje się nieistotna ponieważ firmy poprzez innowacje tworzą nowe rynki pod nowe potrzeby.


Kuchnia_przyszlosci 
Świadomość ekologiczna, zdrowy tryb życia, powrót do nabywania trwałych produktów to czynniki które wpływają na decyzje konsumentów. Coraz większego  znaczenia nabiera sharing economy – bardziej opłaca się mieć do  czegoś dostęp niż posiadać coś na własność, bo własność wiąże się z problemami. Dotyczy to przysłowiowej wiertarki – potrzebuję otworu w ścianie a nie wiertarkę, ale również mieszkań, samochodów.
Kuchnia_przyszlosci 
Dla ludzi zestresowanych życiem w mieście natura nabiera coraz większego znaczenia. Po ciężkim dniu ludzie chcą przebywać na łonie natury. Urban farming staje się coraz modniejszy, szczególnie w kontekście neo-urbanizacji. Obecnie na świecie są 22 mega polis, a w 2025 będzie ich aż 30. W pływ na to ma między innymi wzrost populacji o 180 tys. dziennie. W  latach 1950 – 2050 populacja wzrośnie z 2,5 miliarda do ponad 9 miliardów. W wyniku tak dynamicznej zmiany demograficznej rośnie ilość małych mieszkań, a jednocześnie coraz więcej jest jedno-osobowych gospodarstw domowych.


Kuchnia_przyszlosci 
Zmienia się również struktura społeczeństwa wg wieku. Takie trendy jak silver society  oraz forever youngsters są wynikiem tego, że społeczeństwo w dobrym stanie zdrowia żyje coraz dłużej, a osoby starsze wg metryki nie koniecznie muszą być starsze mentalnie i kupować „babcine produkty”. Przykładem jest chociażby całkowity zanik sprzedaży klasycznych kuchni w kolorach ciemnego drewna. Coraz bardziej zauważalnym na zachodzie trendem jest upcycling czyli nadawanie zużytym przedmiotom nowej funkcji i jednoczesne podniesienie ich wartości lub tworzenie nowych przedmiotów z odpadów. Nikogo  już nie dziwi podłoga w salonie meblowym ze starych desek budowlanych lub fronty meblowe z tychże desek.


Kuchnia_przyszlosci 
Wiąże się to z kolejnym trendem – indywidualizm – takie produkty z upcyclingu pozwalają indywidualizować przestrzeń. Zacierają się granice pomiędzy czasem pracy a czasem wypoczynku. Coraz więcej ludzi ma dosyć spędzania godzin na dojazdy do pracy i stania w korkach, dlatego  pracuje w domu i nie tylko – powszechny dostęp do sieci na to pozwala.


Kuchnia_przyszlosci 

Multikulturowość i otwartość na świat wpływają na zachowania i wybory konsumenckie. Always on to kluczowa potrzeba społeczeństwa sieci. W sieci jesteśmy 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Czas wolny, a nie pieniądz, staje się wyznacznikiem luksusu. W świecie zachodniego kapitalizmu ideałem jest nieprzerwana aktywność i dyspozycyjność - dwadzieścia cztery godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. W tak skonstruowanej rzeczywistości nie ma miejsca na sen, staje się on ekskluzywnym i nieco anachronicznym dobrem, co jest podłożem wielu problemów i chorób.  Brak czasu, specjalizacja powodują, że  coraz więcej osób spożywa  posiłki poza domem, a w dużych miastach, w którym bary i restauracje są na każdym rogu, pojawiają się do wynajęcia mieszkania bez kuchni.


Kuchnia_przyszlosci 
Nasz świat jest pochłonięty przez  digitalizację, wszyscy i wszystko jest podłączone do sieci. Pojawia się internet rzeczy, czyli koncepcja, wedle której przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem instalacji elektrycznej inteligentnej lub sieci komputerowej. Do tego typu przedmiotów zaliczają się między innymi urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły oświetleniowe i grzewcze, urządzenia noszone. W przyszłości na pewno dotyczyć to będzie również mebli. Na internecie rzeczy bazuje koncepcja smart house , który posiada system czujników i detektorów oraz jeden, zintegrowany system zarządzania wszystkimi znajdującymi się w budynku instalacjami. Dzięki informacjom pochodzącym z różnych elementów systemu, budynek może reagować na zmiany środowiska wewnątrz i na zewnątrz, co prowadzi do maksymalizacji funkcjonalności, komfortu i bezpieczeństwa, minimalizacji kosztów eksploatacji i modernizacji oraz ograniczenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń. Już teraz trwają prace nad tym, żeby poszczególne urządzenia, w tym również wyposażenie kuchni stawały się inegralnymi elementami systemu inteligentnego domu.
Kuchnia_przyszlosci 
Ze sterowaniem poszczególnych urządzeń wiąże się system inteligentnych sensorów, które  odbierają bodźce od poszczególnych urządzeń i przekazują je do zintegrowanego systemu. W szczególności voice control, czyli sterowanie urządzeń głosem, staje się coraz bardziej popularne i nie ominie to interesującej nas kuchni.
Kuchnia_przyszlosci 
Trendem jest integracja poszczególnych cząstkowych systemów w jeden zintegrowany system sterowania.
 
Kuchnia_przyszlosci
Producenci produktów zmieniają się w kierunku dostawców całościowych systemów. Produkty materialne są integrowane z usługami albo producenci produktów stają się dostawcami usług. Klienci dzisiaj oczekują bardziej profesjonalnych produktów, które będą ekspertami, od których użytkownik może się uczyć,  które inspirują i dają wskazówki. W kuchni sprowadza się to m.in. do inteligentnego zarządzania żywnością, tak aby nic się nie marnowało, do podpowiadania list zakupów, przekładania ich na zamówienia składane przez  internet, podpowiadania menu, które jest najbardziej adekwatne dla danego użytkownika z punktu widzenia jego preferencji, stosowanej diety, skompensowanie składników odżywczych, optymalnego wykorzystania dostępnych zapasów.


Kuchnia_przyszlosci 
Jak twierdzi Andreas Enslin – Vice Prezes Verband Deutscher Industriedesigner oraz Designcenter Miele, w magazynie „More than Desing“, nr 15, „Wir kochen auch Morgen”: „Jestem przekonany, że kuchnie z systemami wsparcia użytkownika nadejdą. Chodzi o systemy, które są swego rodzaju doradcą i służą pomocą. Pod względem czasu jest to jeszcze trudne do oszacowania, ale w ciągu najbliższych 10 lat jest to realistyczne.” To co jest ważne z punktu widzenia użytkowników, to to, żeby systemy mogły być sterowane w sposób intuicyjny. Troską i zagrożeniem jest to, aby użytkownik zachował kontrolę nad inteligentnym domem i wszystkimi jego częściami składowymi.


Kuchnia_przyszlosci 
Już przed 50 laty, w  1967 roku w filmie  "1999 A.D." pojawiła się bardzo ciekawa wizja kuchni przyszłości, jakże zbieżna z tym, nad czym obecnie się pracuje.


Kuchnia_przyszlosci 

Internet rzeczy daje możliwość zbierania danych od poszczególnych użytkowników i tworzenie dużych zbiorów danych – big data – które później stają punktem wyjścia do rozwijania samouczących się algorytmów, które na bazie rachunku prawdopodobieństwa pozwalają przewidzieć preferencje poszczególnych użytkowników i podpowiadać im rozwiązania idealnie dopasowane do ich potrzeb. W ten sposób  dochodzimy do hiper – personalizacji ofert, usług i produktów.
Kuchnia_przyszlosci
Jak podaje raport Creative Man - The Future Consumer, Employee and Citizen wydany przez The Copenhagen Institute for Futures Studies, od początku XXI wieku społeczeństwo europejskie weszło w etap społeczeństwa kreatywnego, które opiera się na potrzebach rozwoju osobistego. Logika tego społeczeństwa jest napędzana potrzebami rozwoju osobistego, spełnieniem przez indywidualizm i kreatywność, a słowa kluczowe: interaktywność, adaptacja, samorealizacja i sieć. Konsumpcja opiera się na chęci wydawania pieniędzy i energii na rzeczy, które mają sens, na chęci posiadania produktów, które dostosowują się do szczególnych potrzeb użytkowników. Idealne miejsce pracy: ważne, aby być w stanie wyrazić siebie i tworzyć nowe rzeczy lub procesy z korzyścią dla siebie. W społeczeństwie kreatywnym kluczowe jest więc dobre rozpoznanie potrzeb użytkownika, dotarcie do tych ukrytych potrzeb, empatyzowanie z nim i rozwiązywanie jego problemów, interakcja i zaoferowanie mu spersonalizowanych rozwiązań. Nie wyklucza to porzucenia idei społeczeństwa przemysłowego i społeczeństwa marzeń – nadal produkt musi być funkcjonalny, w dobrej jakości i cenie, liczy się marka, jej wartości i story telling.


Kuchnia_przyszlosci
 
 Kuchnia_przyszlosci

Branża mebli kuchennych musi być również otwarta na nowe wyzwania. Ludzie nie przywiązują się już tak do miejsca pracy i miejsca życia. Pojawia się trend zamawiania mebli przez Internet. Trend lepiej wynająć niż kupić również zapuka do tej branży. W przypadku kuchni wykonywanych na zamówienie, rola projektanta będzie nadal nieodzowna, szczególnie w kontekście trendu 24/7. Ludzie będą oczekiwali, żeby to projektant kompleksowo zajął się ich wnętrzem. Jednak,  jak podaje www.zukunftinstitut.de, należy pamiętać, że stacjonarne salony powinny współdziałać, a nie konkurować z  kanałem internetowym, co przyniesie pozytywny efekt synergii. Kanały te przenikają się, a granice są sztuczne.
Kuchnia_przyszlosci 
Stacjonarny salon musi być czymś więcej niż tylko miejscem prezentacji i sprzedaży produktów żeby przyciągnąć klienta. Musi być miejscem,  które tworzy emocje i  w którym chce się przebywać. Sensualność w salonie aranżacji wnętrz powinna odgrywać coraz większą rolę. Takie technologie jak virtual reality w znaczący sposób mogą wspierać sensualne prezentowanie produktów. Innowacyjny salon powinien być miejscem, które dla konsumenta ma zupełnie inne znaczenie niż tradycyjnie rozumiany salon meblowy.
W kontekście powyższych trendów czym więc powinien być innowacyjny salon aranżacji wnętrz:
•    Centrum designu?
•    Miejscem spotkań architektów z konsumentami?
•    Galerią inspiracji?
•    Mini restauracją?
•    Miejscem warsztatów kulinarnych?
•    Laboratorium materiałów do stworzenia hyper-personalnej przestrzeni?
•    Studiem virtual reality?
•    Centrum szkolenia projektantów wnętrz?
•    Serwisem kuchennym?
•    Wypożyczalnią kuchni modułowych?
•    A może wszystkim po trochu?

Kuchnia_przyszlosci 
Natomiast wracając do naszego podstawowego pytania: Jaka będzie rola kuchni domowej w przyszłości? Jeżeli w ogóle …
Współczesny konsument charakteryzuje się dynamizmem, spontanicznością, zmiennością – bo taki jest świat w którym  w żyje. Jak  pisaliśmy wyżej, coraz mniej jest przywiązany do miejsca zamieszkania i miejsca pracy. Woli wynajmować niż kupować, mieszkania są coraz mniejsze. Dlatego też kuchnie staną się kompaktowe, modułowe, a pomieszczenia multifunkcyjne. W szczególności duże multifunkcyjne stoły zyskają na znaczeniu. Tematem staną się meble, które pozwolą  oszczędzać miejsce.


Kuchnia_przyszlosci 
W projektowaniu produktów coraz większą rolę będzie odgrywała regionalizacja. Produkty przemysłowe będą łączone z produktami pochodzącymi z tradycyjnego rzemiosła. Ręcznie robione zyskuje na wartości, a produkty DIY dają  poczucie sprawstwa, co bardzo ważne do społeczeństwa kreatywnego, które bazuje na potrzebach samorealizacji. Również pomieszczenia, w tym kuchnie, w małych mieszkaniach staną się pomieszczeniami multifukcyjnymi.
Z drugiej strony kuchnia jest i pozostanie sercem domu, centralnym miejscem, w którym nie tylko przygotowuje się posiłki i je,  ale również w którym spotyka się cała rodzina. Prognozy wskazują, że rola kuchni będzie rosła. Wnętrze staje się symbolem statusu. Klienci na zachodzie Europy cenią sobie komfort i luxus w domu, który jest twierdzą po hektycznym dniu w pracy. Die Welt podał, że „kuchnia jest niemieckim nowym Porsche”, a wydatki na kuchnie rosną, szczególnie w górnym segmencie. Średnia wartość kuchni kupowanej w Niemczech wzrosła do 6281 euro w 2014 roku.
Kuchnia_przyszlosci 

Podsumowując – świat w którym żyjemy podlega bardzo dynamicznej transformacji. Zmiany stylu życia i technologii wpływają również  na kształt, rolę  kuchni i na sposób ich sprzedaży. Ważne  jest, aby te zjawiska socjokulturowe obserwować i podczas projektowania kuchni, salonów aranżacji wnętrz brać je pod uwagę. Pewne jest, że projektant wnętrz,  jako ten doradca, który jest interpretatorem, musi docierać do potrzeb użytkownika o których on może nawet nie wiedzieć, tworzyć rekomendacje, selekcjonować, wspierać. Rola takiego projektanta, który kompleksowo  obsłuży konsumenta będzie rosła,  ale wygrają ci projektanci, dla których człowiek będzie punktem wyjścia do projektowania, którzy umiejętnie będą z nim empatyzowali.

 

                                                                                                                                                    Piotr Matuk

Zapisz się do naszego
Newslettera i badź
zawsze na bieżąco!