Powrót do natury

Powrót do natury czyli autentyczność.

 

„Autentyczność definiuje prawdę i wiarygodność. W niepewnych czasach szukamy bezpieczeństwa w znanych wartościach. Poszukujemy bezpieczeństwa i ciepła, ludzkiej atmosfery. W to wyobrażenie wpasowuje się nasze nowe zainteresowanie naturą. Autentyczność wyłania się ze współdziałania wielu czynników, kolorów, powierzchni i ich haptyki, akustyki, proporcji.”

Natura, która jest ideałem do naśladowania, puryzm, cechujący się czystą formą oraz prostotą wyrazu, indywidualizm, który podkreśla wyjątkowość i unikatowość oraz trwałość podkreślająca dobrą jakość to wyznaczniki obecnych trendów w meblarstwie.

 

WYWIAD Z ARCHITEKTKĄ WNĘTRZ UTE WEGENER, PARYŻ (FRANCJA) O WIARYGODNOŚCI I NOWEJ TĘSKNOCIE ZA CIEPŁEM I NATURALNOŚCIĄ.

 

W obecnym świecie, zdefiniowanym przez cyfrowo generowane powierzchnie, to co określamy autentycznością otrzymało nową wartość. Czy autentyczność jest głównym trendem?

Autentyczność to ważny temat – definiuje prawdę i wiarygodność. W niepewnych czasach szukamy bezpieczeństwa w znanych wartościach. Poszukujemy bezpieczeństwa i ciepła, ludzkiej atmosfery. W to wyobrażenie wpasowuje się nasze nowe zainteresowanie naturą, które uwidacznia się w działaniach nazywanych „miejskim ogrodnictwem” (Urban Gardening).Przy czym chodzi tu nie tyle o imitacje natury, co jej interpretację.

 

Co tak naprawdę oznacza autentyczność? Powrót do znanych obrazów? Czy może chodzi o odczuwanie wartości, o ciepło, atmosferę, charyzmę?

Nic nie jest po prostu autentyczne. Autentyczność wyłania się ze współdziałania wielu czynników, kolorów, powierzchni i ich haptyki, akustyki, proporcji. Jeżeli klient określa bardzo ostre kryteria kolorystyczne, które mają być użyte w wizerunku marki, dekor drewnopodobny może być tym decydującym szczegółem, który wniesie uczucie ciepła, prawdziwości – jednym słowem autentyczności.

 

Z drugiej strony, autentyczność to bardzo subiektywne odczucie, związane ze wspomnieniami i doświadczeniami. Jak można coś takiego przetłumaczyć na powierzchnie zrozumiały design?

W designie chodzi o to, by wyrazić coś, czego nie można dotknąć, a co można raczej poczuć. Spojrzenie na design może być kulturowo różne. Na północy bardziej jasne drewna, na południu cieplejsze elementy. Historia, symbolika, kultura odgrywają tutaj zawsze rolę. Doświadczenie, ciekawość i otwartość pomagają designerowi zaproponować właściwe materiały, we właściwym zestawieniu, we właściwej formie – w gruncie rzeczy chodzi o to, żeby użytkownik dobrze się czuł.

 

Ute Wegener – architektka  wnętrz

Zapisz się do naszego
Newslettera i badź
zawsze na bieżąco!