Empatia jako punkt wyjścia do projektowania kuchni, czyli „wejść w buty” użytkownika.

Czasy kiedy firmy mogły sobie pozwolić na oferowanie i komunikowanie klientom produktów wymyślonych na podstawie z góry przyjętych, uśrednionych założeń i oczekiwań danej grupy docelowej już dawno minęły. Obecniedesign napędzany jest przez indywidualizację i personalizację. Każdy klient jest inny i każdy chce się wyróżnić. A rolą projektanta jest wspierać indywidualizację potrzeb. Jeżeli więc trafiliście do studia mebli kuchennych w którym projektant na wejściu prosi o szkic pomieszczenia i przystępuje do projektowania kuchni, bez przeprowadzenia jakiegokolwiek wywiadu, to lepiej zrezygnować z usług tego studia, bo ono nie zaoferuje kuchni odpowiadającej Państwa potrzebom.

 

Zgodnie z Stanford Design Thinking Model empatyzacja jest pierwszym etapem procesu projektowego. Można ją odnieść nie tylko dużych projektów, ale również do projektowania kuchni dla indywidualnego klienta. Empatyzacja to nic innego jak „wejście w buty” osoby z którą empatyzujemy (w tym wypadku dla której projektujemy) ispojrzenie na świat z jego perspektywy. Ale to nie wszystko, drugim składnikiem empatii jest umiejętność odczuwania tego, co odczuwa druga osoba. Innymi słowy przed przystąpieniem do projektowania kuchni ważne jest głębokie zrozumienie potrzeb i problemów użytkownika. Kluczowe jest rozpoznanie ukrytych i intuicyjnych motywacji i wartości które mają wpływ na ludzkie wybory i zachowania.

 

 

Przeciętnie kuchnię użytkuje się 20 lat i często się w niej przebywa. Ważne jest więc aby pomóc klientowi przemyśleć jego wymagania wobec kuchni i to nie tylko obecne, ale również przyszłe. Niezastąpiony wydaje się w tym wypadku pogłębiony wywiad z przyszłym użytkownikiem kuchni. Jakie tematy są ważne podczas takiej rozmowy:

 

Dla przykładu ilość przechowywanych produktów w kuchni implikuje przestrzeń użytkową, czyli ilości półek i szuflad potrzebnych do pomieszczenia wszystkich przedmiotów. Ponadto dla wielu osób kuchnia jest centrum życia rodzinnego, gdzie przebywa się większość czasu, gotuje się we własnym gronie lub z przyjaciółmi oraz spędza miłe chwile. Kuchnia stała się czymś więcej niż tylko miejscem do gotowania. Możemy powiedzieć, że jest centralnym punktem życia rodziny, a wszystkie prognozy wskazują na to, że ta rola jeszcze będzie rosła.

Ważna jest również obserwacja środowiska, w tym analiza przestrzeni, która została nam dana do zaprojektowania kuchni celem optymalnego jej wykorzystania. W tym zakresie bierzemy pod uwagę następujące aspekty:

 

W nowoczesnym koncepcie wnętrza trudno jest wyznaczyć wyraźną linię podziału pomiędzy kuchnią a salonem. Mówimy, że umeblowanie tych pomieszczeń łączy się „bezszwowo”. Otwarta kuchnia ułatwia wspólne spędzanie czasu całej rodziny, bo dlaczegóż w dobie deficytu czasu osoba przebywająca w kuchni miałaby być odizolowania od reszty rodziny. Prognozy wskazują, że coraz więcej kuchni będzie kuchniami otwartymi na pokój dzienny i to nie tylko w nowych domach i mieszkaniach, ale również w tych remontowanych.

Wreszcie przychodzi czas na analizę potrzeb wynikających z cech antropologicznych przyszłego użytkownika kuchni. Tutaj istotne są wzrost użytkownika kuchni, a w zasadzie wysokość łokcia – by dopasować optymalną wysokość blatu oraz sposób pracy – prawo / leworęczność.

Zakup indywidualnie projektowanej kuchni to proces, to połączenie produktu materialnego (meble, sprzęt) z usługą (doradztwo, projekt, dostawa, montaż, serwis posprzedażowy). Ważne jest więc, aby osoba odpowiedzialna za ten proces, najczęściej projektant w salonie mebli kuchennych, starała się zrozumieć co czuje lub co może odczuwać użytkownik na każdym etapie tego procesu, które z tych odczuć są ważne, a które mniej ważne i wpływać na kształtowanie procesu projektowania w ten sposób, aby te ważne odczucia były jak najbardziej pozytywne. W skrócie, empatyzacja odgrywa istotną rolę nie tylko przy projektowaniu samego materialnego produktu – mebli kuchennych, ale również przy projektowaniu całego procesu nabywania tej kuchni, na wszystkich etapach kontaktu klienta z marką, której kuchnię kupuje: przed, w trakcie i po zakupie.

 

 

Pamiętajmy, że emocje jakie odczuwa klient próbujący się zmierzyć z całym skomplikowanym procesem zakupu kuchni są kluczoweEmocje nie stoją w konflikcie z rozumem, a działają jako filtr przed działaniem rozumu i dlatego czynią działania efektywnymi. Zanim klient przejdzie do szczegółowej analizy oferty, jeżeli w ogóle będzie miał na to czas, zadziałają emocje, które albo przyciągną klienta do danej marki czy konkretnego studia, albo je wyeliminują. Dlatego właśnie punktem wyjścia jest empatia, czyli zrozumienie co klient postrzega, co czuje i zrozumienie jego najgłębszych potrzeb, tych uświadomionych, ale również tych nieuświadomionych. Koncentracja na potrzebach klienta, zrozumienie problemów i potrzeb powinna być punktem wyjścia procesu projektowego. Trzeba myśleć tak jak klienci. Tylko w ten sposób silne marki mebli kuchennych czy też studia budują swoją przewagę konkurencyjną i po tym można je poznać. W tym kierunku zmierza kreatywne społeczeństwo XXI wieku.

Zapisz się do naszego
Newslettera i badź
zawsze na bieżąco!